
CUM DE A LUAT THE HURT LOCKER OSCARUL, IN DETRIMENTUL blockbusterului AVATAR
Kathryn Bigelow a intrat in istorie ca prima femeie premiata la Oscar cu distinctia de Cel mai bun regizor.
Hurt Locker, pana la castigarea Oscarului, reusise sa atraga premiile Producer's Guild, BAFTA, Broadcast Critics, the National Society, la New York, L.A. si nu numai. Si totusi, premiul vine ca o surpriza. E filmul de Oscar cu cele mai modeste incasari: nu a rulat pe mai mult de 535 de ecrane. Si totusi, a invins cel mai tare film la capitolul incasari, film care a si rulat pe mii de ecrane pentru aproape trei luni. In epoca blockbusterelor, Locker a costat numai 11 milioane comparativ cu 230 milioane - Avatar.
Pana la premiu, Hurt Locker a avut de infruntat "Blestemul Irak-ului": faptul ca toate filmele despre acest razboi au esuat comercial. Filmul a facut fata atacurilor mediatice si acuzatiilor unor militari cum ca nu ar corespunde perfect realitatii.
De asemenea, unul dintre producatori a fost primul din istoria Oscarurilor caruia i s-a interzis sa ia parte la ceremonia de decernare. Iar distribuitorul care sustinea filmul, Summit Entertainment, e unul relativ mic, care nu a mai castigat Oscaruri pana acum.
Desigur, ramane intrebarea ce anume a contribuit la esecul lui Avatar: primit elogios, proiectat in mai multe cinematografe, a fost peste tot premiat pentru tehnologia de ultima ora. Si, in plus, s-a bucurat de buzunarul generos al unui studio important de la Hollywood. Posibila cauza poate fi dorinta cineastilor de a fi vazuti drept artisti, nu autori comerciali, sau subminarile din partea dreptei politice, care vedeau filmul ca o critica a invaziei in Irak (parapela cu Pandora). Sau chiar faptul ca apartine genului SF, un gen rareori recompensat cu Oscaruri.
In 1977, cand Star Wars era ultima noutate, a pierdut Oscarul in fata comediei lui Woody Allen "Annie Hall". La fel, in 1982, ET The Extra Terrestrial, desi cu succes la boxoffice, a pierdut in fata biopic-ului Gandhi
.
In schimb, traseul lui Hurt Locker a fost cu totul neconventional. Dupa ce distribuitorul a fost desemnat in 2008 - reteaua Summit - filmul a stat in expectativa deoarece lista de asteptare era incarcata. Summit a programat mai apoi Hurt Locker pentru premiera in vara, desi majoritatea dramelor au premiera in toamna. Summit apoi a lasat campania de promovare a filmului in mainile agentiei de relatii publice 42 West, a carei specialist Cynthia Swartz a trimis de-abia in decembrie DVD-urile catre juriu. In plus, membrii Academiei trebuiau convinsi in lipsa unei premiere in cinematografe, si nici subiectul filmului - un razboi nepopular - nu putea face prea multi fani. In schimb, agentia si-a axat campania in jurul personalitatii lui Bigelow, o femeie regizor cu destula autoritate pe platou ca si un regizor barbat, si cea a producatorului Mark Boal, cu experienta de corespondent de razboi in Irak.
Intre timp, studiourile Fox au pus prea putin accent pe film in favoarea regizorului James Cameron. Acesta s-a declarat public frustrat de interventia tehnologiei digitale asupra jocului actorilor; chiar avand dreptate, acest lucru le-a picat rau multor actori care au vazut in Avatar o poarta catre inlocuirea lor cu grafica computer generated. Or actorii alcatuiesc majoritatea votantilor la Oscaruri.
La inceput, Summit a incercat sa nu faca publica tema lui Hurt Locker - razboiul din Irak, dupa cum si Avatar a cautat sa evite eticheta de SF. Ambele filme au devenit parte din istorie, desi Avatar, in schimbul incasarilor, a ratat respectul care vine o data cu premiul pentru cel mai bun film.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Daca va placut Filmul lasa-ti un comentariu